티스토리 뷰




Memory and Time: One of the important themes of her work is the passage of time and memory. Her self-portraits are arranged like objects with various objets along the line of time. This would be her precious happy memory. The petrified moments of her and her shadows(stones) are the will for happiness, but they also look like ghosts that can never be lost because of their dissatisfaction.

This shows that her self-portraits and objects are evidence of Super-happiness, but it also could be her unconscious anxiety that she needs firm something she can take out whenever misfortune comes to her.

She achieves the categorical imperative(Kant) "ought to be happy" by taking control of memory and time, but this returns to a strong possessive desire to suffocate herself. That's why holes in her paintings might mean not only wounds but also emergency exits at the same time. Therefore gushing water through the holes between the objects is a desire for freedom. We suffer wounds and schism(or schizophrenia) through accidental events beyond our control, but only through such coincidences we have the opportunity to be happy.

- A Critique for Yongae Jang's 9th solo exhibition :Super Happy (Hwanhee Kim)

기억과 시간 : 그녀의 작품 주제 중 중요한 것 중 하나가 시간의 흐름과 기억이다. 그녀의 자화상은 시간의 동선을 따라 여러 오브제들과 함께 사물처럼 배치되어있다. 이는 그녀의 소중한 행복했던 기억이리라. 석화되어 있는 그녀들과 그녀의 그림자들은 행복을 향한 그녀의 강력한 의지(superhappy)이기도 하지만, 불만을 품고 있기에 결코 사라질 수 없는 유령처럼 보이기도 한다.

이는 그녀의 자화상과 오브젝트들이 행복에 대한 증거이기도 하지만 불행이 그녀에게 닥쳐올때 언제든 꺼내볼 수 있는 무언가가 필요하다는 그녀의 무의식적 불안감을 보여주고 있다.

그녀는 기억과 시간을 장악함으로써 "반드시 행복해야 한다"는 정언명령을 성취하지만, 이는 스스로를 질식시키는 강력한 소유욕으로 돌아온다. 그녀의 그림에서 몸에 생긴 구멍들이 상처를 의미하면서 동시에 비상탈출구가 될 수 있는 이유이다. 오브젝트 사이에 나있는 구멍 사이로 물이 콸콸쏟아지는 것도 자유에 대한 열망이리라. 우리는 통제할 수 없는 우연한 사건들을 통해 상처와 분열을 겪지만, 그 우연성을 통해서만 행복할 수 있는 기회를 얻게 되는 것이다.

- 장영애 9번째 개인전
Super Happy 비평문 (김환희)

728x90